مدیر مسئول فصلنامه تازه های مغز و شناخت
روانشناسان و زیستشناسان کریستینا کرومفولز و هلموت لدر از دانشگاه وین بررسی کردند که آیا زیر و بمی صدا میتواند بر نحوه ارزیابی چهرههای زنانه تأثیر بگذارد یا خیر.
نتیجه گیری آنها: صدای بالاتر واقعاً بر نحوه در نظر گرفتن چهره مربوطه تأثیر میگذارد.
با این حال، این برای همه رتبهبندیها صدق نمیکند. چهرههایی با صدای بلندتر بهعنوان جوانتر رتبهبندی شدند، اما سایر فرضها مبنی بر اینکه چهرهها نیز جذابتر، زنانهتر یا سالمتر رتبهبندی میشوند، صدق نمیکنند. این مطالعه در مجله مرزها در روانشناسی منتشر شد.
به تدریج ویژگیهای دیگری مانند صدا یا بویایی نیز در پژوهش گنجانده شد. بنابراین، محققان شروع به فکر کردن کردند که این عامل همچنین میتواند اطلاعاتی را در مورد ویژگی های اساسی فرد منتقل کند. برای مثال، در آزمایشهای قبلی، صدای بلندتر در زنان جذابتر، جوانتر، زنانهتر و سالمتر در نظر گرفته میشد – ویژگیهایی که از دیدگاه تکاملی در همسران، بالقوه ترجیح داده میشد.
اما ترکیب این ویژگیهای مختلف چقدر مهم است، بهویژه از آنجایی که چهره و صدا در زندگی روزمره پیوند محکمی دارند؟
در یک مطالعه جدید، کریستینا کرومفولز، پروفسور هلموت لدر و همکارانشان از شرکتکنندگان خواستند به ویدیوهای چهرههای زن در مورد جذابیت، سن، زنانگی و سلامتی امتیاز دهند.
زیر و بمی صدا به گونهای دستکاری شد که قابل درک باشد، بنابراین شرکت کنندگان فیلمهای مشابه را دو بار اما یک بار با صدای کمی بالاتر دیدند.
هدف بررسی این بود که آیا این تفاوتهای ظریف در زیر و بم صدا بر ارزیابی چهرهها تأثیر میگذارد، بهعنوان مثال، آیا میتوان صدا را نادیده گرفت یا به ناگزیر بر قضاوت تأثیر میگذارد.
معلوم شد که صدای بلندتر باعث میشود که چهرهها بهطور متوسط نیم سال جوان تر ارزیابی شوند.
کریستینا کرومفولز توضیح میدهد: «بنابراین در اینجا، به نظر میرسد که صدا نقش مهمی ایفا میکند که ما نمیتوانیم هنگام ارزیابی چهرهها آن را نادیده بگیریم.
با ارزیابی جذابیت، زنانگی و سلامتی متفاوت است. در اینجا به نظر میرسد که چهره، اطلاعات مهمی را ارائه می دهد، به همین دلیل است که صدا را میتوان نادیده گرفت و تأثیر قابل توجهی در ارزیابی چهرهها ندارد.
کریستینا کرومفولز در مورد تفسیر نتایج میگوید: «این میتواند نشاندهنده این باشد که ما ممکن است نیاز به تجدیدنظر در مفاهیم روانشناختی تکاملی موجود داشته باشیم و فضای بیشتری برای ترجیحات و تفاوتهای فردی ایجاد کنیم.
تیم تحقیقاتی به بررسی نقش حواس مختلف و ویژگیهای آنها در ارزیابی جذابیت ادامه خواهد داد.
https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2022.911854/full